Perasmian Jambatan Kedua Pulau Pinang

Views


Jambatan Kedua Pulau Pinang (JKPP) akan dibuka secara rasminya oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bulan depan, Februari 2014, kata Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Pulau Pinang (MTPNg) Datuk Zainal Abidin Osman. Tarikh perasmian jambatan itu masih belum ditetapkan, masih di peringkat perbincangan, katanya.


Zainal Abidin berkata jambatan kedua itu dijangka dapat membantu mengurangkan 25 peratus kesesakan trafik di Jambatan Pulau Pinang sedia ada. "Ketika ini pengujian sistem tol dan tahap keselamatan fizikal jambatan sedang dijalankan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM)," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat majlis itu di sini hari ini.



Jambatan sepanjang 24km - 17km di atas laut dan tujuh kilometer di atas darat - direka dengan mengutamakan kelestarian alam menghubungkan Batu Kawan di sebelah tanah besar dan Batu Maung di bahagian pulau.


Projek kerajaan pusat itu yang dibina dengan kos RM4.5 bilion, adalah jambatan terpanjang di Asia Tenggara dan dijangka dapat menampung 100,000 kenderaan sehari. - BERNAMA


Domain dan Hosting oleh Hosting Rajawali - Social blogging in Malaysia Oneblogsocial

No comments: