SYAABAN comes again :)

Views
Today is 1st Syaaban right? Menandakan kita akan bertemu Ramadhan tak lama lagi :D. Banyak kelebihan bulan Syaaban nie kan? Oke.

FADHILAT BULAN SYAABAN

*Memperbanyakkan puasa sunat :)
--> Rasulullah SAW bersabda, maksudnya : "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada hari akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti phala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid.

*Memperbanyakan doa, zikir & berselawat kepada Rasulullah SAW :)
--> Sabda Rasulullah SAW : :Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

*Bertaubat
--> Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata :  "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu"




Act, nie berdasarkan apa yang aku tau sikit sikit lah kan. Almaklumlah aku ini hanya insan yang penuh kelemahan.  Tapi, sekurang-kurangnya kita cuba nak memperbaiki diri kita kan :). Hijrah :). Heheh. 

Rejab bulan menabur benih,
Syaaban bulan menyiram tanaman,
Ramadhan bulan menuai.

Rejab menyucikan badan,
Syaaban menyucikan hatinya,
Ramadhan menyucikan rohnya.

Rejab bulan taubat,
Syaaban bulan muhibbah,
Ramadhan dilimpahi segala amalan.

Wallahualam :)

P/S : Peringatan untuk diriku jua :). Waiting for Malam Nisfu Syaaban ^^,






Domain dan Hosting oleh Hosting Rajawali - Social blogging in Malaysia Oneblogsocial

No comments: